Koji hleb da jedem?

Svedoci smo da se oko hleba svakodnevno lome koplja u takozvanim stručnim krugovima među nutricionistima, lekarima, nadrilekarima i vračevima. Jedni ga kude, drugi hvale, treći kažu NE moj brale. Ali, pored svega hleb i peciva ostaju baza domaće ishrane i Balkan spada u delove sveta sa najvećom godišnjom potrošnjom hleba po glavi stanovnika.
Jedi više 'leba
Izreka koja govori mnogo o nama. Pre svega o siromaštvu koje nas je pratilo (i koje nikako da osustane od nas). Jedi više hleba, da bi se osećao sito za sitne pare. Hleb je mnogo više od namirnice, od nezaobilaznog detalja u religioznim obredima do još nezaobilaznijeg sredstva za političku manipulaciju.
Pre pedesetak godina je retko kome padalo na pamet da govori o eventualnoj štetnosti hleba, ali danas o tome slušamo i čitamo svakodnevno. Zašto?
Svakome ko se bavi problemima ishrane i zdravlja, a biohemijski je edukovan, prva asocijacija na hleb i pecivo su ugljeni hidrati, pre svega skrob. Tu leži i prvi problem. Skrob već u ustima počinje da se razlaže i nakon potpune hidrolize (razlaganja) pretvara se u glukozu. Samo po sebi to naravno nije problematično, jer je glukoza primarni izvor energije za nas, ali po ko zna koji put dolazimo do problema "mere i količine". Umereno konzumiranje hleba i peciva ne bi zato trebalo da bude problem. Ali kod naroda koji jedu tradicionalno mnogo hleba tokom svakog obroka to bi mogao da bude izvor problema. Veliki i nagli skokovi koncentracije glukoze u krvi mogu da povećaju rizik od nastanka raznih poremećaja i bolesti, od kojih bi svakako prvo trebalo obratiti pažnju na dijabetes tipa 2. U najbezazlenijem slučaju, ako jedete mnogo hleba, bićete debeli.
Drugi razlog, odnosno supstanca zbog koje je hleb na lošem glasu je gluten.

Šta je gluten i da li je štetan?

Gluten je  kompozitni protein prisutan u žitaricama od kojih se pravi hleb. Za hleb i peciva je jako bitna komponenta, jer im daje elastičnost i konzistenciju. Međutim, kod nekih ljudi, izaziva inflamotornu reakciju, alergiju u crevima i posebno ako se ne otkrije na vreme može dovesti do ozbiljnih problema, atrofije crevnih resica, anemije ili čak maligniteta. Da li onda treba izbegavati gluten? Ne, ako ne bolujete od celijačne bolesti, gluten vam neće praviti problem.
https://www.svethemije.com/jesti-ili-ne-jesti-gluten

Beli, crni, integralni, hleb od proklijalih zrna ...

Od svih vrsta hleba, beli hleb sigurno ima najlošiju reputaciju. Često možemo naići na informacije koje govore o tome da postoje studije prema kojima beli hleb može da poveća rizik od nastanka raka. Evo jednog od takvih izvora: https://www.dailymail.co.uk/health/article-411506/White-bread-increases-cancer-risk.html.
Sa druge strane, neki stručnjaci upozoravaju da integralni hleb kod nekih ljudi može stvoriti određene zdravstvene probleme. Posebno kod onih koji već imaju neki problem sa probavom i crevima.
Pa kako sad?
Kao i kod mnogih drugih pitanja u vezi sa ishranom i zdravljem, najbolje je da sami pažljivo procenite šta vam prija. Ako vas određene vrste hleba nadimaju više od drugih - izbegavajte ih. Ako vam prija - jedite, ali naravno, umereno. Ne više od dve do tri kriške dnevno. Možete i da probate da neko vreme, nedelju - dve, potpuno izbacite hleb i pecivo iz ishrane, a onda ih vratite, pa da uporedite kako ste se osećali pre i posle toga. Ne zaboravite nikad, da će vam telo skoro uvek davati znakove, da li mu nešto prija ili ne.
Pročitajte ih na vreme.


Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Uskršnje jaje, holesterol daje

Starac i noćne more

Čoveče, zaljuti se!