Starac i noćne more


Svet je pun saveta za lečenje nesanice, kao da je nesanica nešto što dolazi spolja, ali
Svet je pun onih koji znaju šta treba da rade
Da ne pametujem, obećao sam sebi da će ovaj blog koliko god bude moguće da se oslanja na nauku i (naučne) činjenice, a nauka kaže:
Nesanica je poremećaj sna i jedan od simptoma koji prethodi bolesti spavanja. Osobe koje pate od hronične nesanice mogu da obole od bolesti izazvane nesanicom koja nosi naziv insomnija
Ne bih pisao o nesanici da i sam nemam problem sa lošim snom. Dugo, baš dugo. Čak sam se i srodio sa tim. Navikao da, kad legnem, mora da prođe par sati dok ne uđem u (ne baš dubok) san. Tek nedavno mi je palo na pamet da bih možda mogao nešto da uradim, da to, koliko - toliko, promenim.
Raspitivao sam se, čitao, proučavao, pratio svoj slučaj. Probao i sa čašom hladnog mleka i sa tuširanjem pre spavanja (čuj spavanja) i da ne nabrajam dalje, lako ćete naći desetine saveta za rešavanje ovog problema. Čak mi se pre par godina desilo da mi se pogorša stanje, kada sam bio na terapiji antidepresivima (fluoxetine, poznatiji i kao Prozac) i da, jeste bolje je "Platon nego Prozak". Sa fluoxetinom san na oči nije dolazio do zore, a kad svane, bolje da i ne dolazi uopšte. O ovome ću pisati drugi put, vreme je da iznesem svoje zapažanje o onome za šta mislim da zaista pomaže u mom slučaju.
To je nekoliko stvari:
  • Ujutru obavezno doručkujem. Trudim se da sva tri obroka konzumiram onda kad im je vreme. Pretpostavljam da se tako uskladi neki biološki ciklus (ovaj termin sam upravo izmislio). Ranije sam obično imao prilično neuredne i nepravilne obroke, a večera mi je bila obilna, kasno uveče. Ta večera kasno je delovala sedativno, uspavljujuće, ali samo na kratko. Obično bih se probudio posle par sati i to bi bio kraj spavanju za to veče.
  • Pre spavanja izbegavam bilo kakve iritirajuće zvuke. Znači, ne slušam muziku koju inače volim, a sam primetio da mi prija da čujem neku laganu meditativnu muziku. Ono što će vama prijati odaberite sami, ali izbegavajte nepravilan ritam i mnogo dinamike). Meni prija nešto ovako:

    Probao sam i da slušam neka vođena uputstva za meditaciju ili opuštanje. Postoje prilično dobra i delotvorna, ali ima i onih koja samo odvlače pažnju, Meni pomaže, a vi probajte da nađete svoj glas za uspavljivanje. Naravno, može i uživo.
  • Neko je spomenuo seks pre spavanja, ali to je opšte mesto i neću to da navodim kao rešenje.
  • Čini mi se da je ovo što ću poslednje da navedem najbitnije. Ne znam kako mi ranije nije palo na pamet da počnem redovno da vežbam. Nabavio neki kros trenažer i počeo. Vežbam čak i  pre spavanja, iako znam da stručnjaci to ne preporučuju. Na početku bih vrlo brzo zaspao, pretpostavljam zbog umora. Nisam ni primetio da je problem sa nesanicom počeo da nestaje. Primetio sam, tih nekoliko puta kada mi se opet dešavalo da ne mogu da spavam, da su to bili dani kad nisam vežbao. Ovo sam primetio par dana kasnije, tako da nije mogla da bude rezultat autosugestije.
Nisam se trudio mnogo da objašnjavam sebi zašto je sve navedeno delotvorno. Bitno mi je da radi i da više ne pijem sedative (bromazepam, ksalol) kad nesanica dođe po svoje.
Ne kažem da će svakome da pomogne isti recept. Nesanica je tako jedna lična stvar i verovatno svako mora da pronađe svoj način da je pobedi.


Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Da li je čips zdrav? Glupog li pitanja!

Koliki je Vaš, glikemijski indeks, šargarepo?

Ušećereni sok iz tetrapaka